Logo - Veteran Car, voor al uw klassieke volvo's en onderdelen      
Onderdelen - Tips - Wie zijn wij? - E-mail
Veteran Car is het adres voor klassieke volvo 's en onderdelen, zoals de volvo amazon, duett, katterug, amazon combi, P1800, 142, 144, 145, 164, 121, 122, 123, GT, 131, 220. Ook hebben wij een grote voorraad nieuwe en gebruikte onderdelen zoals de B18 en B20 motor, deuren, spiegels en interieurdelen. Op deze website vind u tevens meer informatie over restauratie van volvo's, technische tips, verhalen over het opknappen van uw volvo etc.
 
 
 
Vervangen binnenschermen bij Amazon
 
 
 
 

Soms, ja heel soms, is het nodig om groot onderhoud te verrichten. zoals nu.
De auto komt niet meer door de APK, omdat de binnenschermen te slecht zijn geworden.
Vanuit de motorruimte gapen de gaten je tegemoet:

 
 

 
  Er zit maar een ding op: het linkervoorscherm moet er af gesleuteld worden.
Kijk voordat je daarmee begint hoe de motorkap ligt ten opzichte van de voorschermen.
Zijn de naden overal even breed? Ligt de motorkap goed op hoogte?
 
 

 
  Hoezo slecht? De roestworm heeft hier aardig huis gehouden. Dit komt mede door het feit dat er al eens nieuwe binnenschermen ingezet zijn. Niet zo fraai bovendien en ook niet inwendig tegen roest behandeld, met als gevolg dat zo'n reparatie geen lang leven beschoren is.  
   
  Het oude binnenscherm wordt langs de randen weggeslepen. Hier is goed te zien dat er van een eerdere reparatie nu nog restanten los hangen en soms ook nog met veel moeite verwijderd moeten worden.  
  Hier ligt het corpus delicti:

 
 

Oei, oei, nog even een paar onvoorziene probleemgaatjes. Er zit niets anders op.
Dit moet ook uitgeslepen worden tot op het gezonde metaal.
De basis moet eerst gezond en schoon zijn.
Roest, tectyl, kit en verf moeten absoluut verwijderd worden.

 
 
Met plaatmateriaal uit blanke plaat geknipt, wordt het gat weer dicht gelast.

 
  Erg belangrijk is het uitrichten van het nieuwe binnenscherm. Goed aanknopingspunt hierbij is het gat in het binnenscherm. Hiervoor werk je met behulp van een bout die door het originele gat voor de bevestiging van het voorfront geschroefd wordt. De hoogte en de plaat aan de voorkant worden hiermee bepaald. Aan de achterkant, dus bij het vooraam moet het binnenscherm op gelijke hoogte liggen met het horizontale randje dat richting kachel loopt.  
   
  Eerst het binnenscherm met enkele hechten vastzetten, nog eens goed kijken, passen en meten dan aflassen.

Daarna zinkprimer (spuitbus) en verf aanbrengen.
 
   
  De rechterkant moest ook gebeuren. De las in de hoek van het binnenscherm kan eventueel nog wat vlak geslepen worden en het geheel kan met strijkkit (overspuitbaar) glad gemaakt worden. Uiteraard moeten de binnenschermen inwendig en aan de onderkant goed tegen roest behandeld worden.

 
 

Het rechter voorscherm was ook niet echt meer een schoonheid:

 
 

Daarom maar een goede gebruikte gemonteerd:

 
 
Alles is los geweest, diverse delen zijn vervangen.
Daarom maar naar de spuiter om de hele voorkant te laten spuiten.

 
 
Zo dat ziet er al een stuk frisser uit:
 
 
Afgemonteerd, en na een regenbui komen er weer dikke ronde druppels op de nieuwe lak.

 

- Home- Onderdelen - Tips & zo - Bedrijfsinformatie - E-mail-
Copyright © 2015 Veteran Car