Logo - Veteran Car, voor al uw klassieke volvo's en onderdelen      
Onderdelen - Tips - Wie zijn wij? - E-mail
Veteran Car is het adres voor klassieke volvo 's en onderdelen, zoals de volvo amazon, duett, katterug, amazon combi, P1800, 142, 144, 145, 164, 121, 122, 123, GT, 131, 220. Ook hebben wij een grote voorraad nieuwe en gebruikte onderdelen zoals de B18 en B20 motor, deuren, spiegels en interieurdelen. Op deze website vind u tevens meer informatie over restauratie van volvo's, technische tips, verhalen over het opknappen van uw volvo etc.
 
 
 
Vervangen krukaskering
 
 
 
 

 

 
 

Al tijden lang een vervelende plas olie in uw garage of op uw tuinpad?Problemen met de APK? Welnu, tijd om de krukaskeerringen te vervangen.

Kijkt u voor u begint na of de olielekkage niet ergens anders vandaan komt. Het is ook heel goed mogelijk dat de klepdekselpakking lekt, of dat de lekkage bij de benzinepomp vandaan komt (kromme flens, gescheurd vulstuk, niet vast genoeg aangedraaid) of bij een lekkende oliedrukzender.
Lekkage van de voorste krukaskeerring ziet u onder de V-snaar poelie vandaan komen.
Lekkage van de achterste krukaskeerring vindt u op het onderste punt tussen motor en koppelingshuis.
Omdat dit de grootste klus is, beginnen we hier mee.

De werkzaamheden voor de voorste keerring zijn grotendeels gelijk. Voor het vervangen van de achterste keerring, moet u een keuze maken: motor in de auto laten zitten en de versnellingsbak er onder uit halen òf de versnellingsbak laten zitten en de motor er uit halen. Bij een katterug bv. kunt u het beste de motor er uit halen en misschien geeft dit aanleiding om meteen de motorruimte op te knappen of eventuele andere reparaties te verrichten.

In ieder geval dient de motor van de versnellingsbak gescheiden te worden. Daarna worden de drukgroep en de koppelingsplaat losgeschroefd. Inspecteer meteen of deze niet aan vervanging toe zijn. Vervolgens moet het vliegwiel worden losgesleuteld. Hierachter bevindt zich het krukasdeksel met de bewuste lekkende oliekeerring. Als u weer een originele vilten keerring wilt gebruiken kunt u de veerring en het blikken plaatje uit het krukasdeksel halen met behulp van een punttang en een schroevendraaiertje. De oude keerring kunt u er uit halen en vervangen door een goed in olie gedrenkte nieuwe vilten keerring waarna u het plaatje en de veerring weer monteert. Meestal wordt echter gekozen voor een moderne rubber keerring die beter voldoet. ·

Het krukasdeksel wordt losgeschroefd. Denk er om: ook aan de onderkant zitten twee bouten waarmee de carterpan tegen het krukasdeksel zit geschroefd. Probeer voorzichtig het deksel naar voren te halen. Soms (vaak = is wet van Murphy) blijft het deksel aan de carterpanpakking vast zitten. Probeer met een plamuurmes of een gewoon mes, krukasdeksel en pakking te scheiden. Soms breekt er een stuk uit de carterpanpakking. Als dit gebeurt en de motor is uit de auto gehaald, neem dan in overweging om de carterpanpakking ook te vervangen, zeker als u de voorste keerring ook wilt vervangen. Dit is echter niet goed mogelijk als de motor in de auto blijft zitten. Echter: reparatie van de pakking is ook mogelijk!

Als u een rubber keerring wilt monteren heeft u een uitgedraaid krukasdeksel nodig, wat vaak in ruilsysteem verkrijgbaar is. Ook zijn er kant en klare setjes voor verkrijgbaar. Vergeet niet om een paar grote oliepoorten in het achterwandje te vijlen want de rubber keerring wil graag goed gesmeerd worden. Klop nu met behulp van houten klosjes de keerring gelijkmatig in het deksel; de voorkant van de keerring gelijk aan de rand van het deksel.

Vervolgens repareert u de carterpanpakking met wat pakkingmateriaal dat net even dunner is dan de originele pakking. Doe dit door beide kanten van het 'reparatiestuk' in te smeren met 'blue silicone' (een vloeibare pakking op siliconenbasis). Monteer de pakking voor het kruksasdeksel met wat vet op het deksel. Smeer de binnenkant van de nieuwe keerring ook in met vet!!! Centreer het krukasdeksel losjes rond de krukasflens zodat deze er zonder spanning op komt te zitten!!!

Sleutel kruislings de boutjes goed vast en zet daarna de carterpanboutjes weer vast.

De reparatie is gebeurd. Nu nog de montage van vliegwiel en drukgroep. Zet het vliegwiel kruislings vast en trek de bouten het liefst aan met een momentsleutel en houdt 5,5 kg/m aan. Monteer de drukgroep en gebruik centreringsgereedschap of een oude prise-as om de koppelingsplaat te centreren. De motor kan er weer in of de versnellingsbak er weer achter. ·

Voor de voorste keerring is het werk veel minder. Als u de vin van de waterpomp verwijdert en de krukaspoelie kunt u op dezelfde manier als bij het krukasdeksel het distributiedeksel verwijderen waarna dezelfde handelingen volgen, inclusief het invijlen van de oliepoorten en invetten van de keerring. Mocht u weer een vilten keerring willen monteren dan is het niet nodig om de vin te verwijderen en het distributiedeksel los te nemen.

De klus is niet moeilijk, het is puur sleutelwerk.

 
     

- Home - Auto's - Onderdelen - Tips & zo - Bedrijfsinformatie - E-mail - Sitemap -
Copyright © 2001 - 2004 Veteran Car