Logo - Veteran Car, voor al uw klassieke volvo's en onderdelen     Sitemap - Een schematisch overzicht van deze website
Veteran Car is het adres voor klassieke volvo 's en onderdelen, zoals de volvo amazon, duett, katterug, amazon combi, P1800, 142, 144, 145, 164, 121, 122, 123, GT, 131, 220. Ook hebben wij een grote voorraad nieuwe en gebruikte onderdelen zoals de B18 en B20 motor, deuren, spiegels en interieurdelen. Op deze website vind u tevens meer informatie over restauratie van volvo's, technische tips, verhalen over het opknappen van uw volvo etc.

Schijfremmen

 

Als Katterug of Duettrijder kent u ongetwijfeld de nadelen van trommelremmen. De eerste keer 's morgens remmen, wil de auto niet rechtuit, maar soms willekeurig trekt hij naar links of rechts. Vastzittende of lekkende remcilinders na een poosje stilstand. Niet iedereen heeft er last van, maar schijfremmen zijn bedrijfszekerder. U kunt uw Katterug of Duett uitrusten met schijfremmen voor, zonder de auto (originaliteit) schade te doen. Eventueel is later alles weer terug te bouwen naar de oorspronkelijke toestand, maar waarschijnlijk zult u nooit meer anders willen. Zie hier een werkbeschrijving met fotoreportage.

 

  volvo draagarm

Uitgangspunt is hier de opbouw van
een voortrein van een Duett. Er zijn nog geen stuurstangen en stabilisatorstang etc. te zien, wat het geheel lekker overzichtelijk maakt. De eerste stap is hier echter al gezet, namelijk de schokdempers moeten van de achterkant van de voortrein verhuizen naar de voorkant. Hier zie je dat de bovenste schokdempersteun al aan de voorkant zit. Je kunt dit op twee manieren doen:Of je maakt de schokdempersteun los en je draait hem om naar de voorkant.
Of je verwisselt de linker en de rechter bovenste draagarm, dan steken automatisch de schokdempersteunen
naar voren.

 
       
  volvo voortrein

Hier zie je duidelijk de bovenste
steun voor de schokdemper naar voren wijzen, terwijl het gat voor de onderste schokdempersteun, in het fuseestuk,
nog leeg is.

 
       
  koplampen volvo
Om te voorkomen dat we een te kleine draaicirkel krijgen moeten we wat met
de onderste schokdemperssteun doen.
We zagen hem op de vaste moer voor
2/3 gedeelte door en buigen de
zaagsnede open, zodat de twee
uiteinden ongeveer in een hoek van 45 graden ten opzichte van elkaar komen
te staan. Steek de open gebogen bout in het fuseestuk en controleer of hij niet geraakt wordt door de stuurarm bij maximale stuuruitlsag.
 
       
  volvo remmen
Las de ontstane opening netjes dicht.
 
       
  volvo voortrein
De schokdemper aan de voorkant gemonteerd.
 
       
  volvo voortrein
De stuurarm van het fuseestuk raakt
nu net niet de onderkant van de schokdemper
 
       
  remklauw Volvo
Nu moeten we gaan zorgen dat we een remklauw kunnen plaatsen. Hiervoor gebruiken we een remklauw ankerplaat
van een Amazon. Denk er om je hebt
een linker en een rechter nodig.
In het fuseestuk zitten 4 gaten.
Echter, slechts 1 gat is te gebruiken
en de 3 andere in de ankerplaat moeten
worden dichtgelast en opnieuw geboord, corresponderend met de gaten in
het fuseestuk.
 
       
  gereedschap Volvo
Om de ankerplaat goed te centreren rond de astap is dit een heel handig stuk gereedschap; De binnenkant van het gereedschap past exact om de astap,
de buitenkant past precies in het
inwendige van de ankerplaat.
 
       
  volvo
Gereedschap geplaatst in de ankerplaat
 
       
  volvo
Gereedschap geplaatst in de ankerplaat
en over de astap heen geschoven.
Als je nu de ankerplaat in horizontale positie draait, komt er 1 gat op zijn plaats, zet daar alvast een bout in, de andere moeten worden dichtgelast en opnieuw geboord op de gaten van het fuseestuk. Boor met 10mm en gebruik
stalen 8,8 bouten M10x30
en geen bouten van de Praxis.
 
       
  remmen volvo
Nu moeten de gaten van de stofplaten
van de schijfremmen nog aangepast worden.
 
   
 
  voortrein Amazon
Ik heb de oude gaten dichtgelast en
nieuwe geboord en even afgewerkt
met zinkprimer.
 
   
 
  P1800 volvo
De steun aan de achterkant moet
worden ingekort, anders draait
hij tegen de fusee op.
 
   
 
  Volvo 140
Detail van de ingekorte remslangsteun.
Er moet dus ook een nieuw gat worden geboord om de remslang vast te zetten.
 
   
 
  remslang Volvo
Als de stofplaat gemonteerd zit, mag
de steun voor de remslang de
fusee niet raken.
 
   
 
  Volvo onderdelen
Ankerplaat en stofplaat zijn gemonteerd.
 
   
 
  Volvo remschijven
Schijfrem, nieuw of zoals hier even een afgedraaide gebruikte, en remklauw gemonteerd. Natuurlijk even nieuwe remblokken monteren.
 
       
  hoofdrem Volvo ring

Nu moeten we de hoodremcilinder nog wat aanpassen. De veren van de oude trom-melrem trekken de remschoenen stevig in hun rustpositie. Om te zorgen dat de remvloeistof bij de nieuwe schijfremmen ook weer snel terugvloeit, plaatsen we een ring voor in de hoofdremcilinder. Deze ring heeft ongeveer de diameter van de hoofdremcilinder en is 2 tot 2,5 mm. dik. De ring is aan beide kanten (haaks op elkaar) over de helft van de dikte ingevijld. Deze ring komt voor in de hoofdrem-cilinder te liggen, zodat eventuele restdruk snel verdwijnt.

Maak dus de remcilinder open, haal alles er uit, doe de ring erin en plaats het binnenwerk weer in de goede volgorde terug.

 
   
 
  volvo
Het laatste wat over blijft is het monteren van de remleidingen en remslangen.
Je hebt extra lange remslangen nodig
die ik in dit geval om de knobbel
van de voortrein heb heengelegd.
 
 


Zo de klus is geklaard. Het systeem kan gevuld en ontlucht worden. Ter overdenking: hoewel niet echt
nodig, is het wellicht toch zinnig om nog een uitbreiding te doen met een rembekrachtiger. Ik heb nog een aanpassing aan de achteras gemaakt, door ankerplaten, remcilinders, remvoeringen en remstelnokken
van een Amazon te monteren, die wat gebruiksvriendelijker zijn.

De voor de schijfremmen/achterremmen benodigde onderdelen kan ik u nieuw of gebruikt leveren.
Het centreergereedschap leen ik dan onder voorwaarden uit.

Succes, met vriendelijke groet,

Bas de Koning

 
       

Terug naar het overzicht met auto's

- Home - Auto's - Onderdelen - Tips & zo - Bedrijfsinformatie - E-mail - Sitemap -
Copyright © 2001 - 2004 Veteran Car
Home - De beginpagina van deze website Auto's - Een overzicht van de auto's die te koop staan - Hier bent u nu Onderdelen - Nieuwe en gebruikte onderdelen, motoren, onderdelenmarkten en de overige produkten Fun & tips - Technische tips en trucs, verhalen over volvo's en links naar andere site's Bedrijfsinformatie - Meer informatie over Veteran Car en hoe u ons kunt bereiken E-mail - Stuur ons een e-mail over vragen, bestellingen etc.