Logo - Veteran Car, voor al uw klassieke volvo's en onderdelen      
Onderdelen - Tips - Wie zijn wij? - E-mail
Veteran Car is het adres voor klassieke volvo 's en onderdelen, zoals de volvo amazon, duett, katterug, amazon combi, P1800, 142, 144, 145, 164, 121, 122, 123, GT, 131, 220. Ook hebben wij een grote voorraad nieuwe en gebruikte onderdelen zoals de B18 en B20 motor, deuren, spiegels en interieurdelen. Op deze website vind u tevens meer informatie over restauratie van volvo's, technische tips, verhalen over het opknappen van uw volvo etc.
 
 
 
Demontage ruiten
 
 
 
 

 

 
 

1. Verwijder de binnenspiegel, de sierlijsten binnen rond het raam en de ruitenwissers compleet met armen.

2. Plaats desgewenst bescherming over interieur en motorkap.

3. Verwijder nu voorzichtig de sierlijst uit het rubber met een plastic roerspatel o.i.d., doe dit erg voorzichtig! Een verbogen sierstrip is vaak niet meer bruikbaar. Het rubber stuk snijden is ook een optie. Dit brengt minder risico met zich mee voor de ruit en de sierlijst.

4. Schuif de verbindingsstripjes van de sierlijsten op een van de beide helften.

5. Druk nu de sierlijst voorzichtig uit het rubber, zoals op de tekening. Niet forceren!

6. Maak nu het rubber los van het raam en carrosserie door middel van een plastic spatel of iets wat daar op lijkt (gebruik eventueel afwasmiddel).

7. Druk nu het raam met rubber uit de auto van binnen naar buiten. Begin hiermee in een van de hoeken.

8. Druk langzaam het rubber rondom over het randje in de raamsponning.

9. Pak nu het raam compleet met rubber uit de auto.

Van Rob Baeten ontvingen we de volgende tip. Een andere methode omdat hij slechte ervaringen had met ruiten eruit drukken en met de kromme sierlijsten.
Hij heeft 20 alluminium plaatjes gemaakt van ongeveer 5x8cm 1.5mm dik en een smalle kant een beetje scherp gemaakt. Deze drukt hij, of met een klein tikje met de hamer, op regelmatige afstanden tussen het raamrubber en het raamframe waardoor het rubber open gaat staan en vrij komt van het chassis. Hij begint aan de bovenkant van het raam en werkt zo naar de zijkanten. Als je er genoeg tussen in steekt dan komt het raam vanzelf los door de spanning die het rubber op de plaatje geeft, pas goed op dat je ze regelmatig verdeelt zodat je een gelijke spanning op het raam krijgt. Het raam komt er nu met de sierlijst uit. Daarna kun je het raamrubber met de lijst gemakkelijk van het raam nemen en komt ook de sierlijst los zonder dat deze beschadigd of krom wordt. Hij gebruikt deze methode al een hele tijd en heeft nooit meer een ruit gebroken met demontage
De volgende foto's heeft hij ons meegestuurd:


 
     

- Home- Onderdelen - Tips & zo - Bedrijfsinformatie - E-mail-
Copyright © 2015 Veteran Car